webteksten

SEO teksten de heilige graal?

Een website die niet wordt bezocht is natuurlijk zinloos. Bij het schrijven van webteksten hou ik dan ook zeker rekening met SEO. Maar is het de heilige graal? Ik denk het niet. Zo snel als je bezoekers naar je site gelokt hebt, zo snel ben je ze namelijk weer kwijt. Eén klik op dat pijltje linksboven en al je concurrenten staan weer netjes in de rij. Klaar om jouw potentiële klanten voor zich te winnen.

 

Hoe zorg je er nu voor dat mensen, na dat onvermijdelijke rondje internet, toch weer terug komen naar jouw site?

 

Effectieve webteksten

Het begint ermee dat je snel en duidelijk communiceert. Een eerste scan van de homepage moet duidelijk maken welk product of dienst er aangeboden wordt. Als dat is gelukt heb je daarna een paar regels om te vertellen wat jouw product anders/beter maakt dan dat van een ander.

Een webtekst moet dus lekker weglezen en snel tot de kern komen. Ruimte voor extra achtergrondinformatie is er wel, maar eerst moet de interesse gewekt zijn.

Het creëren van commitment

In feite verschilt de digitale wereld weinig van het normale leven. Je koopt liever iets in een winkel waar je vriendelijk geholpen wordt en je laat je keuken niet opknappen door iemand die vaag doet over het kostenplaatje. Zo simpel is het ook online.

 

Mensen moeten een reden hebben om voor jou te kiezen, zelfs wanneer een concurrent een vergelijkbaar product aanbiedt.

 

Het is dus belangrijk om sympathie en vertrouwen te creëren. Dat doe je door een bezoek aan de site zo persoonlijk mogelijk te maken. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze makkelijk even zouden kunnen bellen als ze een vraag hebben en er vertrouwen in hebben dat beloftes zullen worden waargemaakt.

Hoe zich dat vertaalt naar tekst verschilt per bedrijf. Een bank vraagt natuurlijk om een andere toon dan een onafhankelijke meubelmaker. Omdat ik er naar streef om de identiteit van een bedrijf zo goed mogelijk weer te geven in tekst, werk ik graag nauw samen met mijn opdrachtgevers. Ik wil niet alleen het product, maar ook de mensen achter het product leren kennen.